Sunday, July 08, 2007

و اما مصرع دوم

"یک شب آتش در نیستانی فتاد"

همه این شعر معروف و زیبای مجذوب علیشاه را با صدای گرم و زیبای شهرام ناظری شنیده‌ایم، از آن کارهایی است که آدم بعد از شنیدن به دنبال متن شعرش می‌گردد تا داشته باشد، یا گاهی برای خودش زمزمه کند. کسانی که دنبال متن شعر رفته‌اند احتمالا به این مشکل برخورده‌اند که مصرع دوم بیت اول را راحت نمی‌شود فهمید. انگار ناظری مصرع دوم بیت اول شعر را قدری نامفهوم می‌خواند، و علاوه بر آن دیوان مجذوب علیشاه هم در دست‌رس همه نیست، به همین دلیل مصرع دوم را به چند شکل مختلف می‌خوانند، بعضی از این خواندن‌های مختلف را می‌توانید با جستجو در اینترنت پیدا کنید؛ مثلا این چند تا را ببینید:

یک شب آتش در نیستانی فتاد / سوخت چون اشکی که در جانی فتاد
یک شب آتش در نیستانی فتاد / سوخت چون شمعی که بر جانی فتاد
یک شب آتش در نیستانی فتاد / سوخت چون عشقی که در جانی فتاد
یک شب آتش در نیستانی فتاد / سوخت چون اشکی که بر جامی فتاد

خوشبختانه اخیرا با دوستی آشنا شده‌ام که ادبیات می‌خواند، این دوست عزیز زحمت کشید و پرس‌وجویی کرد، و مصرع دوم را در متن اصلی شعر پیدا کرد که این است:

یک شب آتش در نیستانی فتاد / سوخت چون عشقی که در جانی فتاد

راستی اگر آن آهنگ را ندارید و الان هوس شنیدنش را کرده‌اید می‌توانید از این‌جا بشنوید!

-----------------------------------

پ.ن. : اگر بخواهیم صرفا از روی آنچه میشنویم قضاوت کنیم باید گفت چیزی که شنیده می‌شود بیشتر به "اشکی" شبیه است تا "عشقی"، حتی دوست من هم می‌گفت کسی که متن اصلی شعررا دیده می‌گفته ناظری عینا مثل متن شعر نمی‌خواند.

 

7 comments:

Anonymous said...

سلام. آتشی در نیستان یکی از آلبوم های موسیقی مورد علاقه من هم هست. فوق العاده زیباست و هرباره به گوشم نو می رسد. صدای گرم ناظری بخشی از زیبایی این آلبوم را تشکیل می دهد. نقش سازنده آن، جلال ذوالفنون را از یاد نبریم.

پاسپارتو said...

سلام مانی عزیز
بله، البته، موسیقی فوق العاده‌ای هم دارد.

delirious said...

bale moosighie fogholade ee dare amma osoolan in shahram nazeri e aziz sooti e moteharreke...:D...ye baar 2 eyd oomad too TV ye sher khoond az ferdowC ke oonam eshtebah khoond...kheily bahale....marekast...

پاسپارتو said...

واللا به نظرم "اصولا سوتی متحرک" نیست، اما خب هرکسی نقطه ضعفهایی داره.

Anonymous said...

واقعا حال كردم
وقتي گفتي آهنگ را نداريد و الان هوس شنيدنش را كرديد اينجا بشنويد
سير شنيدم

پاسپارتو said...

مخلص ِفلک!ا

Anonymous said...

poste ghablie shoma