Tuesday, April 04, 2006

نیم‌فاصله

اگر از واژه پردازها برای تایپ کردن استفاده می‌کنید احتمالا به این مشکل برخورده اید: تا به حال شده بخواهيد یک فعل مضارع استمراری (مثل "می‌رود") بنويسيد ، و "می" در یک خط بماند و باقی فعل برود خط بعد؟ چیزی مثل این شکل:

مشکل از اینجاست که واژه پردازها کلماتی را که با Space ازهم جدا شده باشند، کلمات مستقل به حساب می‌آورند و در نتیجه اجازه می‌دهند تا در خط‌های مجزا قرار بگیرند.

مسئله دیگری هم هست، در رسم‌الخط فارسی، فاصله‌ای که بین اجزای کلمات چند‌بخشی درنظر گرفته می‌شود کمتر از فاصله بین کلمات مستقل است، این موضوع باعث می‌شود که گذاشتن یک فاصله کامل(به اندازه یک
Space) بین اجزای کلمات چند بخشی غیر طبیعی به نظر برسد:


راه حل این دو مشکل استفاده از کاراکتر نیم‌فاصله است.(بعضی‌ها به آن "فاصله جامد" هم می گویند.) در بسياری از ويندوزهای فارسی سازی شده گرفتن همزمان Shift+Space باعث تايپ شدن این کاراکتر می‌شود. در ویندوزهايی که زبان فارسی در آنها نصب شده است، با گرفتن Alt و تایپ 0157 بوسیله Keypad(دکمه های سمت راست Keyboard) می‌توان این کاراکتر را تايپ کرد. من در Word برای تايپ این کاراکتر یک Macro درست‌کرده‌ام تا مجبور نباشم آن عدد چهار رقمی را تایپ کنم.



---------------------------------------------------

چند لینک:

1- مفصل‌ترین بحث درباره نيم‌فاصله (حتما کامنت‌ها را هم بخوانيد)+

2- 0157را از اينجا یادگرفتم.+

3- چطور Macroدرست کنيم.+



3 comments:

Anonymous said...

Salam,
Dar morede hameye windows ha o hameye word ha motma'en nistam vali dar XP va Office haye 2000 be ba'd Ctrl + Dash ham hamin kar ro mikone.
Dar zemn nahare ma ham faramoosh nashe ;)

Anonymous said...

Salaam Sina jaan

Ctrl+"-" bazi jaha eshkal ijad mikone, comment hay e avalin link dar in mored bishtar gofan.

nahar dar khedmatim :)

Khoda hafez

Anonymous said...

nim fasele ham az oon ajayeb gharayeb ast keh ba manteghe dare baz ya baste keh dare nime baz nadare nemishe tojihesh kard.va besiyar tajrobe kardam nimfasele beyne adamha ro keh ...