Friday, March 30, 2007

J


دوستی دارم که شبیه C ‌نویس‌های قدیمی کد می‌نویسد و انواع استفاده‌های عجیب را از عملگر‌های C می‌کند، آن قدر که بعضی وقتها به او می‌گویم که کدش بیشتر شبیه خط هیروگلیف است تا زبان C ! حالا به زبانی برخوردم که کدنویسی عادی در آن شبیه هیروگلیف نیست، خود هیروگلیف است! مثلا به کد Quick Sort در این زبان نگاه کنید:

quicksort=: (($:@(<#[) , (=#[) , $:@(>#[)) ({~ ?@#)) ^: (1<#)

اسم این زبان برنامه‌نویسی زبان J است و ظاهراً به درد کارهای ریاضی و آماری می‌خورد.

فکر نمی‌کنم زیاد به دردم بخورد اما دوست دارم اگر وقت کردم J را یاد بگیرم، هرچه باشد قیافه‌اش به این زبان‌های Functional می‌خورد من هم تا حالا با زبان‌های Functional برنامه‌ نویسی نکردم، ضمناً سر درآوردن از این کد عجیب و غریب هم خیلی کنجکاوی برانگیز است!

J در Wikipedia: +

4 comments:

Anonymous said...

che zabane kaj o koleyi!!man fekr nakonam ghabele yad giri bashe :D

Anonymous said...

salam
sale noe to ham mobarak
etefaghan man az bachegi doost dashtam hirogilif yad begiram ....

رضا said...

این که اینجوریه٬خدا رحم کنه به٬L٬ M,...

Anonymous said...


نیلوفر خانم به نظر من بیشتر شبیه تند تند حرف زدن است!

مهرنوش عزیز سال نو شما مبارک، صد سال به از این سالها!

رضا جان از "اِم" و "اِل" چیزی نمی‌دانم، اما بعد از آن زبان یک زبانی آمد به اسم "کی"که در همین مایه‌ها است!ا
زبانهای "جی" و "کی" هردو با الهام از زبان "اِی پی اِل" بوجود آمده‌اند، شاید این جمله "دایجکسترا" درباره "اِی پی اِل" درباره آن دو زبان هم صدق کند:

APL is a mistake, carried through to perfection. It is the language of the future for the programming techniques of the past: it creates a new generation of coding bums.

و شعر زیر هم درباره "اِی پی ال" سروده شده!:

Tis the dream of each programmer
Before his life is done,
To write three lines of APL
And make the damn thing run.