Saturday, February 10, 2007

یک تغییر کوچک بده، بعد دوباره بخوانش

"یارو سوار خر بوده، به جرم همجنس بازی دستگیرش می‌کنند"

فکر نمی‌کنم کسی به جمله بالا بخندد، اگر هم کسانی بخندند گمانم تعداد کمی باشند، حالا اگر در جمله بالا به جای "یارو" اسم یکی از قومیت‌ها را بگذارید عده خیلی بیشتری به آن خواهند خندید. اگر این فرضم درست باشد، چرا اینطور است؟

در بسياری از جك‌هایی كه درباره گروه‌های خاص(مثلا قوميت‌ها، شهرها، حتی محله‌ها...) گفته می‌شود اگر عنصری که مربوط به گروه است را حذف كنی‌ يا ديگر اصلاً خنده‌دار نيستند يا از خند‌ه‌دار بودنشان خيلی‌ كم می‌شود. مثلا اگر در جكی كه درباره جابلقايی‌هاست بجايی كه بگويیم:" يك روز يك جابلقایی" بگوييم "يك روز يه نفر" معمولا ديگر جك به خنده‌داری سابق نخواهد بود.

در خیلی از این جک‌ها خود موقعیت چندان خنده‌دار نیست و تمام بار خنده‌آور کردن مطلب بر دوش مسخره کردن یک گروه خاص است، در واقع حتی آن گروه واقعا مسخره هم نمی‌شود چون برای مسخره کردن سعی بیشتری لازم است، اصل این جک‌ها چیزی جز یک عادت عمومی برای خندیدن به بعضی حرف‌ها نیست. عادتی برای یک شوخی آزرده کننده که به بی‌لطفترین شکل تکرار می‌شود.

--------------------------------------------
امیدوارم از این مطلب خاطری نرنجیده باشد و نمک به زخم کسی نریخته باشم، اگر در این مورد بی‌دقتی کرده‌ام خواهش می‌کنم تذکر بدهید تا اصلاح کنم.

4 comments:

پاسپارتو said...

بابا اینجوری نگاه نکنید، معنی همجنس باز را می دانم ، خب این چیزی بود که آنجا نوشته بودند

رضا said...

در تمام دنیا و بیشتر در ایران عزیز ما،آدمها ناتوانایی ها و عقده های روانی خود را مسخره کردن دیگران می پوشانند،
فرقی نمی کند که مسخره کننده یک سریال ساز مذخرف تلوزیونی باشد،یا یک فر عادی جامعه و یا حتی رییس جمهور مملکتمان!
ظاهرا ما باید دنیا را مسخره کنیم تا پشت دیوار مسخره گی عیب هابی خودمان را بپوشانیم

Anonymous said...

*smirk* *shakes head*
با رضا خیلی موافقم!

Anonymous said...

مدتی است که دیگر جوک نمی گویم و به هیچ جکی که در ارتباط با اقوام باشد نمی خندم.زیرا حس می کنم این خط کشی ها که به وجود آمده هوشمندانه است و زمان حال زمان شوخی با قومیت ها و احتملا نا خواسته،دوره رنجاندن آنان نیست.هر قومی ارزش هایی انکار نا پذیر دارد.غرور هایی زیبا دارد.عبور از آن زیبایی ها و غرور ها بسیار زشت و غیر هارمونیک است